Початкова школа в Україні може почати працювати за новою програмою вже з 1 вересня. Якщо зміни запровадять, вчителі будуть більш вільні у регламентуванні часу для викладання тем, а школярі – більше гратимуться і займатимуться творчою діяльністю. За словами міністра освіти України, сьогодні діти вже у третьому класі втрачають інтерес до навчання. Саме тому потреба у реформуванні початкової школи стоїть дуже гостро. Tvoemisto.tv з’ясувало, які головні зміни очікують на молодші класи та чи готові школи до таких нововведень.
Як оновлювали програму
Старі програми для початкової школи Міністерство освіти і науки винесло на публічне обговорення на он-лайн платформі ЕдЕра у червні. Тоді усі бажаючі могли пропонувати своє бачення нової освітньої програми у коментарях на сторінці кожного предмета. За 14 днів коментарі закрили. МОН склало нову програму, відповідно до побажань користувачів. І вже 4 липня розпочався другий етап обговорення на тій же платформі. На цей раз коментували програму зі змінами.
«Між першим і другим етапом обговорення є суттєва відмінність: якщо про чинні програми користувачі залишали переважно критичні коментарі, пропозиції про зміни, то на другому етапі більшість коментарів - схвальні і вдячні. Коментатори переконалися, що їхні пропозиції враховані. Ми навіть зробили окремі таблиці врахування коментарів, які також вивішені на ЕдЕрі. Кожен може переглянути: підтримана чи відхилена його пропозиція і чому», – говорить головний спеціаліст департаменту загальної середньої та дошкільної освіти МОН Алевтина Лотоцька.
Як зазначають у міністерстві, за два етапи обговорення користувачі залишили понад 8 тисяч пропозицій.
Що саме змінили
Загалом нововведення торкнулися усіх 14 програм для початкової школи. За даними міністерства освіти, усі оновлення - це пропозиції вчителів, експертів, викладачів та громадських активістів.
З оновлених програм вилучили пункт про обов’язкову кількість годин викладання на ту чи іншу тему. Тепер вчитель буде сам вирішувати, скільки годин, наприклад, присвячувати вивченню прийменника, а скільки – пунктуації. Головна мета цього – врахування індивідуальних особливостей дітей у класі.
Також тепер вчителям рекомендують писати з дітьми олівцем, а не ручкою. На думку міністра освіти України Лілії Гриневич, так діти не боятимуться робити помилки та будуть формувати позитивне ставлення до навчання.
Крім того, змінилося і наповнення програм предметів. Так, наприклад, у МОН зазначають, що в українській мові забрали зайву теорію. Тепер учні не будуть завчати, побудову «складних і непотрібних схем». Натомість експерти додали більше можливостей для розвитку мовлення дітей.
Програма з математики також зазнала змін. У програмах 1-2-го класів знято вимоги щодо знання напам’ять таблиць додавання та віднімання в межах 10 та в межах 20, таблиць множення та ділення. Усі ж математичні завдання учень має навчитися вирішувати на практиці, а не просто знати теорію. Як зазначають у Міносвіти, такі зміни дозволили привести програму у відповідність до вікових особливостей дітей.
На уроках англійської тепер першачки більше говоритимуть. Якщо раніше шестирічні діти мали одразу писати слова і речення, то згідно з новою програмою, перші півроку англійської вони освоюватимуть лише усний курс, вчитимуться розмовляти.
Відповідно до запроваджених інновацій зміниться і програма з фізичного виховання, трудового навчання, музики та образотворчого мистецтва. Тепер діти більше гратимуть та співатимуть, а от теорії вчитимуть менше. Крім цього, за проханнями на сайті ЕдЕра вчитель з усіма батьками зможе сам вирішити, які проекти реалізовуватимуться на уроках трудового навчання.
«Діти повинні гратися, у них має розвиватися емоційний інтелект, – упевнена Лілія Гриневич. – Сьогодні є тенденція, що дитина вже в 3 класі починає випадати з навчання. Раніше ми це спостерігали у 7-8 класі. Отже, маємо реальну кризу сьогоднішніх програм, перевантажених теоретичною інформацією».
На чому вчитися
Наразі нових підручників із оновленою програмою навчання ще немає. Як зазначила Лілія Гриневич в ефірі «5 каналу», за той час, що лишився до вересня, вони і не з’являться. Через це вчителям доведеться ознайомлюватися з новими вимогами до процесу викладання через Інтернет.
«Найбільший виклик для нас – зробити тепер так, щоби вчителі працювали за цими програмами, а не застарими підручниками, – зауважує посадовиця. – Зараз необхідно, щоби до вчителів ця інформація надійшла. Щоби вони це обговорили і пройнялися ідеєю. На платформі ЕдЕра ми будемо поступово викладати їм у допомогу навчальні матеріали, короткі відеоуроки, де будемо показувати нові методики навчання у початковій школі».
Немає коментарів :
Дописати коментар